جستجو
این کادر جستجو را ببندید.
img8.jpg
img8.jpg
قبلی
بعدی

رئیس کل دادگستری خوزستان تأکید کرد:تقویت ستاد دیه از جمله اولویتهای ما در امور زندانیان است

20150426_110454رئیس کل دادگستری دادگستری خوزستان ، مدیر کل زندانها و مدیر عامل ستاد دیه استان  در نشستی مشترک در محل اداره کل زندانها ، راهکارهای کلان ارتقای تعاملات و همکاریهای فی مابین را در عرصه توسعه قضائی و عدالت کیفری در سال همدلی و همزبانی بررسی نمودند.

به گزارش رواط عمومی ستاد دیه خوزستان، در این نشست سیاستهای روز دستگاه قضائی در حوزه زندان و امور زندانیان در محور عدالت قضائی  و امنیت اجتماعی مورد برحث و بررسی مسئولین ارشد دستگاه قضائی و اداره کل زندانها قرار گرفت.
در این جلسه، مدیرکل زندانهای استان ضمن تشکر از حمایتها و همراهی اثر گذار رئیس کل و مسئولین ارشد دادگستری استان در مرکز و شهرستانها در راستای اهداف توسعه قضائی و کنترل جمعیت کیفری در امور زندانها گفت: قطعا قانون جدید مجازات اسلامی تأکیدات ویژه ای را بر زندان زدائی، کنترل و کاهش جمعیت کیفری دارد و از اینرو میتوان به موازات  اجرای عدالت قضائی، سیاستهای کاهش جمعیت  کیفری را هم بطور هدفمند  دنبال نمود .

رضا پوستچی  زندان بازرا بعنوان یکی از ابزار کنترل جمعیت کیفری و طبقه بندی اصولی آن در زندان اشاره کرد و گفت: ضرورت توسعه زندانیان رأی باز و اعزام به اشتغال زندانیان واجد شرایط تا سقف ۱۵ در صد کل جمعیت  کیفری استان یک تکلیف سازمانی برای استان است و در این فرایند مشترک با دستگاه قضائی  میتوان توفیقات مهمی را حاصل کرد.

وی میزان تخلف زندانیان رأی باز را بسیار پایین تر از  نرم و میانگین تخلفات در جامعه توصیف نمود و در ادامه به ضرورت نگاه به وضعیت حال زندانیان در اعطای امتیازات قضائی اشاره کرد و افزود:  نگاه واقعی به جامعه جرم  خوزستان و عنایت به اینکه قالب زندانیان دارای جرایم با عنوان سرقت هستند ، لاکن اکثر آنان  جرایم خاص و ویژه ندارند  و مانعی برای اعطای امتیازات آئین نامه اجرائی سازمان به ویژه زندان باز و اشتغال برای آنان وجود ندارد، آنچه نیاز است مورد توجه و ملاک عمل باشد تغییرات و تحولات و اصلاحات رفتاری و شخصیتی زندانی در حال است و نباید نگاه با بدو حبس وی یکسان باشد.

این مقام ارشد در زندانهای خوزستان به بیان در صد ماندگاری زندانیان در زندانهای تابعه اشاره کرد و افزود: اکثر زندانیان(حدود ۶۰%) با ماندگاری کمتر از ۴۰ روز در زندانها توقف دارند، میتوان با سیاستگذاری لازم، از ورود این جمعیت غیر ضروری شناور به زندانها جلوگیری نمود و فضای زندان را برای اجرای فرایندهای اصلاحی و تربیتی برای آندسته از مجرمینی که باید  در زندان ها نگهداری شوند بکار گرفت.
مدیر کل زندانهای خوزستان همچنین ضمن تشکر از اهتمام خاص معاونت ریاست کل در امور زندانها در حوزه رسیدگی به سیاستهای کاهش هدفمند جمعیت کیفری گفت: توانمند سازی حوزه اختیارات قضات ناظر زندان ها میتواند روند زندان هدفمند را شتاب بخشد  .

در ادامه این نشست و پس از بحث و تبادل نظر بین مسئولین  حاضر ، رئیس کل دادگستری استان نیز با بیان اینکه رسیدگی به امور زندانیان و کاهش جمعیت کیفری یکی از اولویتهای  دادگستری کل استان خوزستان است افزود: در این خصوص از سیاستهای ترسیمی ریاست  سازمان زندانها  و تبعاً قوه قضائیه در حوزه کاهش هدفمند جمعیت کیفری  حمایت جدی می شود و تلاش ما این است که این اهداف همسو با ضرورت ارتقای امنیت قضائی و اجتماعی در حوزستان محقق شود.

دکتر افشار نیا  همچنین با تشکر از مدیر کل زندانهای استان که با مدیریت اصولی و هم افزائی مجموعه، موجب شده دغدغه و مشکلی در حوزه زندانبانی، سلامت، آسیبها و …  در مجموعه مشاهده نشود از ضرورت تعامل گسترده فی مابین دادگستری و زندان تدکید کرد و گفت:  بزودی نشستی سراسری برای  تمامی مسئولین قضائی و قضات استان برگذار خواهد شد که در این نشست سراسری  ضمن تشریح سیاستها من جمله کاهش هدفمند جمعیت کیفری، کارگاه های عملی هم تشکیل میگردد که یکی از مهمترین آن، بحث کاهش جمعیت کیفری خواهد شد و در این حوزه مشارکت اداره کل زندانها حتما در اولویت است.

وی همچنین در خصوص تقویت ستاد دیه استان هم با اعلام حمایت از اهداف و سیاستهای اجتماعی و نوع دوستانه این ستاد ، بر ضرورت تقویت جایگاه هیأت امنا و هیأت مدیره ستاد از طریق چابک سازی و عملیاتی نمودن آنها تأکید کرد و گفت: در بازدیدها از زندانها و جلسات مربوطه و سیاستهای کیفری برای زندانیان غیر عمد، تلاش خواهیم کرد تا شاهد کاهش جمعیت کیفری جرائم غیر عمد در زندانها باشیم.

نماینده ارشد قوه قضائیه در خوزستان همچنین گفت:  بزودی از زندانها و مراکز تأمینی و تربیتی تابعه استان بازدید هدفدار  انجام می پذیرد، ضمن اینکه معاونت قضائی رئیس کل در حوزه امور زندانها نیز تقویت خواهند شد تا بیش از پیش  به مسائل و مشکلات  قضائی مرتبط با زندانها رسیدگی فراگیری داشته باشند.

گفتنی است در این نشست  طباطبائی قائم مقام  دادگستری کل ، حجت الاسلام حسن زاده  معاونت قضائی رئیس گل در امور اجرای احکام و زندانها و راستی همچنین معاون قضائی اداره کل زندانها، شیرازی مسئول روابط عمومی و پیگیری این اداره کل و حجت الاسلام هاشم نیا  مدیرعامل ستاد دیه استان  حضور داشتند .

مارا در شبکه ای اجتماعی اینستاگرام دنبال کنید

قبلی
بعدی
قبلی
بعدی